Berichten in de pers

verenigde internet exploitanten

Bereik magazine- en dagbladmerken online inmiddels groter dan in print

Het bereik van papieren kranten en magazines loopt al een tijd terug. De merken achter deze printuitgaven bereiken echter nog steeds grote groepen lezers dankzij de groeiende toestroom op de digitale platforms. Inmiddels zorgen sites en apps van de dagbladen en magazines voor een verdubbeling van het maandbereik, waarbij dit effect het sterkst is bij…
Lees verder

Planning oplevering NOBO data week 24 tot en met 29

De NOBO data van week 15 tot en met 23 zijn inmiddels opnieuw opgeleverd. De NOBO data van de weken 24 tot en met 27 zullen in één keer worden opgeleverd op of rondom 23 juli. Enkele dagen later volgen de data van de weken 28 en 29.

Consumptie online nieuwsmedia bereikt nieuw normaal niveau

COVID-19 laat sporen na in het dagelijks leven van de Nederlander, ook in het mediagedrag. Met NOBO-data zullen we in deze analyse opnieuw de impact bepalen van de actualiteit op het online gedrag. In de data is het mogelijk om het bereik van websites en apps per kalenderdag te volgen. Ook het online gedrag door…
Lees verder

Cookieloos adverteren en meten, kan dat?

Verslag van het VINEX-webinar op 19 mei jl. Het belang van cookies voor online advertising is groot. Cookies helpen ons surf-gedrag te volgen, doelgroepen in kaart te brengen en consumentenvoorkeuren vast te leggen. Maar wat gebeurt er als die cookies straks niet meer gebruikt kunnen worden? Hoe krijg je dan de boodschap op het juiste…
Lees verder

Coronavirus aanjager mediaconsumptie

Het coronavirus heeft de wereld flink in zijn greep. De dagelijkse stroom aan informatie over het virus is groot en de mediaconsumptie groeit navenant. Op televisie neemt de schermtijd toe. Radio geeft een vergelijkbaar beeld. Ook wordt er meer print verkocht. Groei nieuwsconsumptie Ook online neemt de mediaconsumptie sterk toe. NOBO registreert een groei van…
Lees verder

Bereik online nieuwsmerken bereikt plafond

In de afgelopen weken liet COVID-19 sporen na in de mediaconsumptie in Nederland. NOBO-data geven inzicht in de impact van de actualiteit op het online gedrag. In dit onderzoek is het mogelijk om het online bereik van mediamerken per kalenderdag te volgen. Ook het mediagedrag door de dag heen is opgenomen en er kan onderscheid…
Lees verder

Hoe de coronacrisis het online mediagedrag van de Nederlander verandert

Nu Nederlanders zoveel tijd thuis doorbrengen, zien we het online mediagebruik in ons land snel veranderen. Dit blijkt uit de laatste resultaten van NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar. Toename bezoek aan Nederlandse nieuwssites en -apps Een van de meest in het oog springende veranderingen is de toename van het aantal bezoeken aan…
Lees verder

Bereik online nieuwsplatforms tijdens Corona-periode sterk toegenomen

Corona houdt ons inmiddels massaal thuis en het virus roept veel vragen op. Dit heeft gevolgen voor de mediaconsumptie in Nederland. Online media spelen daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Met de NOBO-data die inmiddels beschikbaar zijn, kunnen we de eerste inzichten delen over de impact van de actualiteiten op het online gedrag. In dit onderzoek…
Lees verder

Bestuur VINEX vernieuwd

In januari is er bij Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) een vernieuwd bestuur geïnstalleerd. In totaal zijn er bij de organisatie achter het online bereiksonderzoek NOBO vijf nieuwe bestuursleden toegetreden. Ook heeft er een voorzitterswissel plaatsgevonden. Rien van Beemen, CEO van Mediahuis NL neemt de voorzittersrol over van Joris van Lierop die het VINEX-bestuur bijna een…
Lees verder

Nieuw in NOBO: Bereik online media door de dag heen

Binnenkort wordt NOBO uitgebreid met nieuwe opties. De consumptie van web en app wordt al enkele jaren door NOBO gerapporteerd tot op het niveau van dagbereik. Met de introductie in de planningstools van de ‘Tijdvakmodule’ wordt het mogelijk om de bereiksopbouw door de dag heen te analyseren en tijdvakken met elkaar te vergelijken. Hierdoor krijgt…
Lees verder