Hoe de coronacrisis het online mediagedrag van de Nederlander verandert

Hoe de coronacrisis het online mediagedrag van de Nederlander verandert

Nu Nederlanders zoveel tijd thuis doorbrengen, zien we het online mediagebruik in ons land snel veranderen. Dit blijkt uit de laatste resultaten van NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar.

Toename bezoek aan Nederlandse nieuwssites en -apps

Een van de meest in het oog springende veranderingen is de toename van het aantal bezoeken aan nationale nieuwssites. In de eerste twee maanden van dit jaar bezochten 6 tot 6,5 miljoen bezoekers per dag de top-13 Nederlandse nieuwsplatforms. Toen op 15 maart in Nederland de ‘lockdown’ werd aangekondigd, steeg het aantal dagelijkse bezoekers aan deze sites en apps naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag.

Betrouwbare infobronnen

Dat consumenten zich in deze tijden van de coronacrisis verlaten op oude vertrouwde nieuwsbronnen, blijkt ook uit Kantars COVID-19 barometer. Uit dit wereldwijde onderzoek blijkt dat Nederlanders die op zoek zijn naar informatie over de pandemie de nationale media de meest betrouwbare informatiebron noemen.

In Nederland wordt deze grote toename van het gebruik van nationale nieuwssites nog duidelijker als we een vergelijking trekken met een global social platform als Facebook, waarvan het dagelijkse bereik licht daalt van gemiddeld 7,5 miljoen in januari en februari naar 6,8 miljoen begin maart.

Nieuwssites passeren Facebook

Sinds de overheidsbeperkingen van kracht zijn, hebben nationale nieuwssites (op een gemiddelde dag) aanhoudend meer personen bereikt dan Facebook, iets wat sinds de start van NOBO niet eerder is voorgekomen.

 

Bereik nieuwsmedia tijdens Corona

Interessant is dat deze toename deels is toe te schrijven aan meer bezoek van jongeren. Jongeren maken doorgaans minder gebruik van deze nieuwsmedia. En ook in de lagere sociaal-economische groepen zien we een sterke stijging in het bezoek van Nederlandse nieuwssites.

Bereik nieuwsmedia tijdens Corona profiel

Lees het oorspronkelijke bericht verder op de site van KANTAR.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.