Consumptie online nieuwsmedia bereikt nieuw normaal niveau

Consumptie online nieuwsmedia bereikt nieuw normaal niveau

COVID-19 laat sporen na in het dagelijks leven van de Nederlander, ook in het mediagedrag. Met NOBO-data zullen we in deze analyse opnieuw de impact bepalen van de actualiteit op het online gedrag.

In de data is het mogelijk om het bereik van websites en apps per kalenderdag te volgen. Ook het online gedrag door de dag heen is in NOBO opgenomen. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden naar verschillende doelgroepen.

In dit artikel staan opnieuw online nieuwsmedia centraal vanwege de belangrijke rol van deze platforms bij de berichtgeving over COVID-19.

Meer dan 8 miljoen bezoekers per dag

Halverwege maart volgden meer dan 8 miljoen Nederlanders (6+) dagelijks het nieuws online. Dat waren er in die dagen bijna anderhalf miljoen mensen meer dan in de weken ervoor. Het bereik van nieuwsmedia lag eind mei nog steeds op een hoger niveau dan voor de uitbraak en kwam in de afgelopen periode uit op ca. 7 miljoen personen per dag.

Bereik nieuwsmedia tijdens Corona

Bron: NOBO

Het aantal bekeken nieuwspagina’s groeide in eerste instantie mee met het bereik per dag, maar ook dit aantal is weer afgenomen tot de proporties die we gewend waren.

Surftijd blijft hoog

Behalve dat meer mensen gebruik zijn gaan maken van online nieuwsmedia, zien we ook dat de tijd online is toegenomen. Voor updates via websites en apps van deelnemende mediamerken werd in januari 32 minuten uitgetrokken. Dit steeg in maart naar 46 minuten. In mei is men nog steeds ruim 40 minuten bij het online nieuws te vinden.

In maart ging bijna 86% van deze surftijd op aan nieuws en actualiteiten. Inmiddels is dat aandeel ook weer terug naar het niveau van ongeveer 70%.

Bron: NOBO

Nieuwsconsumptie over de dag

Het bereik nieuws en actualiteiten is vrijwel ieder dagdeel hoger gebleven dan voor de uitbraak. De populariteit van het middagtijdvak is groot, ook bij minder alarmerende RIVM-updates. Bijna 62% van het dagbereik op nieuwsplatforms wordt gerealiseerd in het middagtijdvak. In januari en februari lag dit aandeel rond de 56% en op de piek in maart op 67%.

bereik niewusmedia tijdens Corona per tijdvak

Bron: NOBO

Op de hoogte blijven? Houd de VINEX-site dan in de gaten, want er komen regelmatig nieuwe analyses beschikbaar

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.