Over VINEX

De oorsprong van VINEX
VINEX is voortgekomen uit De Stichting Internetreclame (STIR). Deze stichting is opgericht in april 2003 op initiatief van MSN, Tiscali, RTL Nederland, WebAds, AdLink, Online, ilse media en Lycos. Deze partijen worden ook wel de founding fathers van STIR genoemd.

In 2009 is STIR opgegaan in een Joint Industry Committee (JIC), waarin naast de exploitanten ook de adverteerders en mediabureaus zitting hebben in het bestuur. De adverteerders zijn via de BVA vertegenwoordigd, de mediabureaus via PMA en de exploitanten hebben zich verenigd in VINEX.

Vanaf 1 juni 2013 is JIC niet meer operationeel en is VINEX zelfstandig verder gegaan. Op 12 november 2013 publiceerde VINEX in samenwerking met PMA en GfK het online bereiksonderzoek DDMM.

NOBO
Eind 2016 is VINEX een organisatie van 20 toonaangevende Nederlandse online publishers. Gebaseerd op een gezamenlijk met SKO beheerd panel is in november 2016 het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) gelanceerd. De onderzoeksopzet is uniek in de wereld en rapporteert zowel PC/laptop als tablet en mobiel. De rapportages omvatten zowel web als app.