NOBO: Nieuwe planning-currency voor online media van start

01-11-2016 08:37

VINEX (De Verenigde Internet Exploitanten) heeft op 1 november 2016 de nieuwe standaard voor digitaal bereiksonderzoek gelanceerd. De nieuwe planning-currency, genaamd NOBO (Nederlands Online Bereiks Onderzoek) zal betrouwbare en gedetailleerde data voor de online display markt leveren. Binnen NOBO wordt het mogelijk om het internetgedrag op alle platformen te rapporteren, zowel cross-device als op detailniveau.

De eerste toplijsten laten de grootste online spelers in Nederland zien. Onder de Nederlandse
merken zijn Marktplaats, Nu.nl en Buienrader het grootst. Ook nieuwsmerken als RTL Nieuws,
NOS, AD en Telegraaf zijn in de toplijst te vinden. In rankings van specifieke doelgroepen gaan andere mediamerken aan kop.

Unieke aanpak

NOBO is geïnitieerd door twintig toonaangevende mediabedrijven. VINEX introduceert met NOBO een onderzoeksopzet die op alle fronten uniek is in de wereld. Bijzonder is dat NOBO
de bereiksmeting combineert met tellingen van het gehele internetverkeer (censusdata). Het
panel is leading bij het bepalen van bezoekersprofielen en bereik. De koppeling naar censusdata zorgt ervoor dat de surf-volumes in NOBO in lijn zijn met het werkelijke internetverkeer. Die aansluiting zal de acceptatie en bruikbaarheid in de markt vergroten.

Onderzoeksbureau Kantar TNS heeft een onderzoekspanel ingericht dat een getrouwe afspiegeling is van de Nederlandse bevolking. Door uit te gaan van huishoudens komen alle gangbare doelgroepen en devices in beeld. Ook jongeren, doorgaans een moeilijke groep
voor online onderzoek, zijn door deze aanpak in ruim voldoende mate vertegenwoordigd.
Participerende online media zijn voor dit onderzoek voorzien van een tag. Om ook aan te
sluiten op de behoefte van “global players” als Facebook is er in NOBO een extra module
ingebouwd die niet-getagde sites kan rapporteren.

Samenwerking

Uniek is ook de samenwerking met SKO. Het panel wordt door VINEX samen met deze
organisatie beheerd en tevens benut voor rapportages over het gebruik van online-video.
Ook print-currency NOM is betrokken bij de nieuwe opzet. Deze organisatie kan het digitale
bereik voor dagblad- en magazinemerken uit NOBO destilleren.

Bas de Vos, directeur NOBO a.i.: “Het is een enorme prestatie van de online media-industrie
dat we nu betrouwbare bereiksdata aan de markt kunnen leveren. De hybride onderzoeksopzet
vraagt om fikse inspanningen van de deelnemende publishers zelf en van het data-science team van onderzoeksbureau Kantar TNS in het bijzonder. Maar daardoor hebben we nu wel actuele en robuuste bereikscijfers die vanaf vandaag de online planning-currency in ons land
kunnen gaan vormen.”

Hoewel het onderzoek in eerste instantie door uitgevers is gelanceerd, zijn de adverteerders
niet ontevreden met de totstandkoming van NOBO. Hanne Alblas, mediaspecialist van BVA:
“Marktgedragen planningsdata is voor adverteerders belangrijk als opmaat voor campagnemetingen. De samenwerking met SKO en NOM maakt het onderzoek nog interessanter.”

« terug naar Nieuws