Nieuws

It’s the time of the season

Geplaatst op 16 januari 2018

December is een atypische maand. We gedragen ons anders, ook online. Omdat NOBO per kalenderdag rapporteert, springt ons afwijkende surfgedrag meteen in het oog.

De allereerste sneeuwval brengt Nederland in rep en roer. De weersites lijken op 11 december te ontploffen. Een site als Buienradar ontvangt die dag 2,5 keer meer bezoekers. Ook de berichtenapps (+15%) en de nieuwsplatforms (+20%) kregen door het winterweer een piek te verwerken.


Het zelfde beeld is te zien rond de eerste grote storm van 2018. Code Rood zorgt voor opwinding. Het zijn opnieuw de weer- en nieuwssites die een hausse te verwerken krijgen. Er zijn ook meer personen die berichten/appjes over hun stormbelevenissen verzenden.

Smullen
Een andere typisch fenomeen met Kerst zijn onze culinaire inspanningen. In de week voor Kerst zijn de thuiskoks zich overduidelijk aan het voorbereiden. Op de receptensite Smulweb is het topdrukte met een verdubbeling van de bezoekers. Na de Kerst is het met koken al snel weer “business as usual”.

Tot slot springt de jaarwisseling in het oog. Het aantal mensen dat appjes en messages verstuurt loopt op tot een maximum: de gelukwensen worden uiteraard massaal online gedaan. Ook de nieuwsplatforms trekken veel bezoekers die willen zien hoe Nederland de jaarwisseling heeft beleefd.

NOM Mediamerken: powered by NOBO en NPM

Geplaatst op 08 december 2017

Een mediamerk manifesteert zich allang niet meer via één platform. De digitalisering heeft er- voor gezorgd dat een merk op verschillende wijzen wordt benaderd. De vraag is in welke mate: welk deel is papier en welk deel is digitaal? NOM Mediamerken 2017 geeft daar antwoord op.

NOM Mediamerken 2017 is op 7 december jl. geintroduceerd en komt voort uit een fusie tussen de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps.



Het resultaat is een database waarin 154 printmerken en 88 online merken zijn opgenomen. Van die 88 merken hebben 45 merken een papieren equivalent. GfK is verantwoordelijk voor de fusie van beide databronnen.

Koppeling
Bij de fusie wordt het leesgedrag van een NOM-respondent gekoppeld aan dat van een respondent uit NOBO. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ruim 100 koppelvariabelen, waarvan geslacht, leeftijd en regio de belangrijkste zijn.

Doelgroepen en analyses
De database van NOM Mediamerken 2017 is omvangrijk. Naast de mogelijkheid om bereik en online bereik te kunnen analyseren, kan de gebruiker diverse achtergrondkenmerken toepassen. De rapportage kan plaatsvinden op merkniveau, maar ook op het volledige merkportfolio van een uitgever.

Meer informatie
Met NOM Mediamerken 2017 is de mediawereld een strategische planningstool rijker. De database geeft inzichten in de opbouw en het bereik van een mediamerk naar zowel print als digitaal. De analysemogelijkheden zijn talrijk.

In 2018 wordt de fusie tussen NPM en NOBO-data vier keer geactualiseerd. Neem voor meer informatie over NOM Mediamerken contact op met Irena Petric, directeur van NOM.