Nieuws

MSS 2017: Internetten via mobiele devices fors toegenomen

Geplaatst op 22 februari 2018

Het bezit en gebruik van mobiele devices is in 2017 significant toegenomen. Het internetgebruik in ons land is vorig jaar gestegen naar 94% (+0,6%). De Nederlander surft inmiddels gemiddeld 16 uur per week.

Dat zijn de opvallende punten uit Media Standaard Survey (MSS), de rapportage die NLO, NOM, SKO en VINEX voor de zevende keer uit hebben gebracht.



Tachtig procent van de 13-plussers gebruikt inmiddels een smartphone om te internetten. Het is nu het meest voor internet gebruikte device. 60% gaat online via een tablet. Ook het gebruik van smart-TV voor internettoegang is in 2017 beduidend gestegen (nu 21%).

Groeisegmenten
Er zijn in 2017 vooral meer senioren en laagopgeleiden gaan internetten. De internetpenetratie bij de 65-plussers steeg naar 76% (+5%), bij laagopgeleiden naar 78% (+3%).

Surftijd
Qua tijdbeslag zien wij 50-65-jarigen meer tijd aan internet besteden. De groei van surftijd is in deze groep met 10% gegroeid. Ook bij vrouwen (+3%) en tieners (+5%) is de online tijd toegenomen. Bij de laatste groep bedraagt de surftijd al ruim 25 uur per week.

Convergentie
De convergentie zet sterk door. Dagblad- en tijdschriftcontent wordt steeds vaker ook online bekeken. 52% bekijkt inmiddels dagbladcontent online. Hetzelfde als bij lezen, is ook bij luisteren te constateren. Radio luisteren via de smartphone (+21%) en audiostreamen (+6%) zijn in 2017 significant gestegen. Wat kijken betreft, zijn de smart-tv (21%) en de digitale tv-ontvanger (18%) nieuwe kanalen om online te gaan.

De 2017 rapportage, in de vorm van een infographic, is hier te downloaden.

Over Media Standaard Survey (MSS)
De organisaties voor mediabereiksonderzoek NLO, NOM, SKO en VINEX hebben MSS voor de zevende keer uitgebracht. Het onderzoek wordt sinds 2011 uitgevoerd door KANTAR TNS.

MSS levert normcijfers voor weging en werving. De uitkomsten bepalen ook de definities van doelgroepen. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens en alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. In 2017 zijn 6.087 huishoudens en 5.113 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Rapportage in infographic-vorm: totaal

Rapportage in infographic-vorm: internet

It’s the time of the season

Geplaatst op 16 januari 2018

December is een atypische maand. We gedragen ons anders, ook online. Omdat NOBO per kalenderdag rapporteert, springt ons afwijkende surfgedrag meteen in het oog.

De allereerste sneeuwval brengt Nederland in rep en roer. De weersites lijken op 11 december te ontploffen. Een site als Buienradar ontvangt die dag 2,5 keer meer bezoekers. Ook de berichtenapps (+15%) en de nieuwsplatforms (+20%) kregen door het winterweer een piek te verwerken.


Het zelfde beeld is te zien rond de eerste grote storm van 2018. Code Rood zorgt voor opwinding. Het zijn opnieuw de weer- en nieuwssites die een hausse te verwerken krijgen. Er zijn ook meer personen die berichten/appjes over hun stormbelevenissen verzenden.

Smullen
Een andere typisch fenomeen met Kerst zijn onze culinaire inspanningen. In de week voor Kerst zijn de thuiskoks zich overduidelijk aan het voorbereiden. Op de receptensite Smulweb is het topdrukte met een verdubbeling van de bezoekers. Na de Kerst is het met koken al snel weer “business as usual”.

Tot slot springt de jaarwisseling in het oog. Het aantal mensen dat appjes en messages verstuurt loopt op tot een maximum: de gelukwensen worden uiteraard massaal online gedaan. Ook de nieuwsplatforms trekken veel bezoekers die willen zien hoe Nederland de jaarwisseling heeft beleefd.