Nieuws

Interview Karin Schut (directeur VINEX) over unieke opzet NOBO

Geplaatst op 17 mei 2017

Nederlands Medianieuws heeft op 17 mei jl een uitgebreid interview gepubliceerd met Karin Schut, directeur VINEX.

In het interview gaat Karin in op het bijzondere karakter van het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). Zij legt uit waarom het onderzoek zo innovatief is en wat de uitdagingen bij NOBO zijn. Aan het eind van het gesprek komen ook de toepasbaarheid van de data en de "next steps" aan bod.

Het volledige interview lees je hier.

NOBO geeft inzicht in online bereik tijdens verkiezingen

Geplaatst op 24 maart 2017

De nieuwssites en -apps hebben tijdens de verkiezingen een recordaantal bezoekers ontvangen. Dat blijkt uit NOBO-cijfers over maart.

Het bereik van de in NOBO opgenomen nieuwsmerken was tijdens de verkiezingen tientallen procenten hoger. Ook de surftijd en het aantal merkbezoeken steeg met ongeveer de helft. De volledige analyse vind je op deze site.



Rijkdom data
Dankzij de rijkdom van NOBO-data is de impact van de verkiezingen op vele manieren te analyseren. Allereerst het bereik: NOBO laat van de aangesloten mediamerken cross-device het bereik zien. Anders dan bij de standaard analytics is het aantal apparaten en het aantal browsers per persoon ontdubbeld. Dat geeft een zuiver beeld van het bereik.

Een ander pluspunt is de factor tijd. De NOBO-data lenen zich ervoor om zelf een rapportageperiode te kiezen. Je kunt het bereik per maand uitdraaien, maar ook per week of dag, zoals in de analyse van de verkiezingen.

Engagement
NOBO biedt ook de mogelijkheid om de data uit te draaien op Surftijd en Brand Visits. Naast bereik is er dus ook gelegenheid om de mate van engagement van merken in je analyse te betrekken. Een mediamerk met veel engagement zal veel surftijd en veel herhaalbezoeken weten te behalen.

Doelgroepen
Uiteraard is dan de belangrijkste feature van NOBO nog niet genoemd. Het bereikonderzoek rapporteert over doelgroepen en niet over apparaten of browsers. Standaard is dat 6+, maar je kunt kiezen uit tal van doelgroep. Denk aan boodschappers, BtoB, welgestelden, jongeren, enzovoort.

Om de verschillende dimensies binnen NOBO optimaal te benutten, moet je beschikken over mediaplanningssoftware. De rechte tellingen van de 50 grootste mediamerken vind je hier.