Nieuws

NOBO geeft inzicht in online bereik tijdens verkiezingen

Geplaatst op 24 maart 2017

De nieuwssites en -apps hebben tijdens de verkiezingen een recordaantal bezoekers ontvangen. Dat blijkt uit NOBO-cijfers over maart.

Het bereik van de in NOBO opgenomen nieuwsmerken was tijdens de verkiezingen tientallen procenten hoger. Ook de surftijd en het aantal merkbezoeken steeg met ongeveer de helft. De volledige analyse vind je op deze site.



Rijkdom data
Dankzij de rijkdom van NOBO-data is de impact van de verkiezingen op vele manieren te analyseren. Allereerst het bereik: NOBO laat van de aangesloten mediamerken cross-device het bereik zien. Anders dan bij de standaard analytics is het aantal apparaten en het aantal browsers per persoon ontdubbeld. Dat geeft een zuiver beeld van het bereik.

Een ander pluspunt is de factor tijd. De NOBO-data lenen zich ervoor om zelf een rapportageperiode te kiezen. Je kunt het bereik per maand uitdraaien, maar ook per week of dag, zoals in de analyse van de verkiezingen.

Engagement
NOBO biedt ook de mogelijkheid om de data uit te draaien op Surftijd en Brand Visits. Naast bereik is er dus ook gelegenheid om de mate van engagement van merken in je analyse te betrekken. Een mediamerk met veel engagement zal veel surftijd en veel herhaalbezoeken weten te behalen.

Doelgroepen
Uiteraard is dan de belangrijkste feature van NOBO nog niet genoemd. Het bereikonderzoek rapporteert over doelgroepen en niet over apparaten of browsers. Standaard is dat 6+, maar je kunt kiezen uit tal van doelgroep. Denk aan boodschappers, BtoB, welgestelden, jongeren, enzovoort.

Om de verschillende dimensies binnen NOBO optimaal te benutten, moet je beschikken over mediaplanningssoftware. De rechte tellingen van de 50 grootste mediamerken vind je hier.

MSS 2016: Smartphone het meest gebruikt om te internetten

Geplaatst op 28 februari 2017

Het zojuist gepubliceerde onderzoek MSS 2016 laat zien dat het internetgebruik in Nederland in 2016 opnieuw is gestegen. Momenteel is 93,2% van de 13-plussers online. De smartphone wordt nu het meest voor internet gebruikt.

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben de MSS-rapportage over mediagebruik voor de zesde keer uitgebracht.



In de rapportage komen de belangrijkste resultaten van mediagebruik aan de orde. MSS 2016 laat zien dat vrijwel iedereen in Nederland (93%) gebruik maakt van internet. De 65-plussers en de laag opgeleiden hebben een inhaalslag gemaakt. Zo'n driekwart van deze groepen is nu online.

Smartphone meest gebruikt
De smartphone is voor het eerst het meest gebruikte apparaat om te internetten. Het device wordt door 75% van de Nederlanders gebruikt om online te gaan. Daarna volgen de laptop (71%), tablet (57%) en PC/desktop (54%)

De stijging van het smartphone-gebruik is aanzienlijk. Het internetgebruik op dit device steeg in drie jaar tijd van 57% in 2014 naar 75% in 2016, een groei in die periode van maar liefst 32%.

Over MSS
De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 door KANTAR TNS uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse mediabereiksonderzoeken.

De gezamenlijke Establishment Survey is de basis voor normcijfers van de verschillende bereiksonderzoeken voor weging en werving. MSS is ook de bron voor gezamenlijke definities van communicatiedoelgroepen. Verder laat het onderzoek nieuwe trends in mediagebruik zien.

De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2016 zijn 6.060 huishoudens en 5.195 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Infographic
De 2016-rapportage, in de vorm van een infographic, is hier te downloaden.